Train Trouble & Xi'an

Dat we dit berichtje nu typen vanuit Xi'an was nog niet zo vanzelfsprekend. Om in China in deze periode een treinkaartje te regelen, moet je goed weten bij wie je dit kan doen. Ons hostel bleek niet zo\'n goede informant. Hoewel we vanaf onze aankomst in Beijing een kaartje proberen te regelen, weten ze ons pas zaterdag te vertellen dat ze pas die avond na 21.00 uur kunnen proberen last-minute tickets te krijgen. Uiteindelijk kregen we het nieuws te horen dat er alleen nog maar hard seats tickets beschikbaar waren.
Een zoektocht op het station zelf naar eventueel teruggebrachte kaartjes leverde ook niets op (en dat terwijl we minstens een uur hebben lopen zoeken naar een loket met een Engelssprekende medewerker). Omdat we onszelf toch niet wilden laten kennen, hebben we toch op het station een kaartje gekocht voor een 12 uur durende treinrit op harde stoelen. Scheelde ons een hoop tijd en wat geld. Hoe uiteindelijk de treinrit was? Tja, stoelen waren inderdaad niet heel zacht en op een gegeven moment wil je graag van houding veranderen (wat dus niet kan!). Maar eigenlijk mochten we niet klagen, veel Chinezen haden namelijk een sta-plek (voor 12 uur)!
Op een Jamaciaan na, waren we de enige buitenlanders in de coupe. Het schrijven in ons reisdagboek werd met veel gegrinnik bekeken. Linkshandigheid, met een pritstift plaatjes inplakken en een westers handschrift bleek iets uitzonderlijks om te zien.
Om te voorkomen dat we voor onze reis naar Chengdu en Lhasa in dezelfde stoelen zouden belanden, hebben we in Beijing (met enige twijfel) een treinkaartje geregeld bij een bureautje tegenover ons hostel. De helft betaald (23 euro) en de andere helft zouden we betalen aan ene Jack, die ons in Xi\\\'an het treinkaartje zou overhandigen. Beetje eng vonden we het wel. We waren ook zeer opgelucht toen Jack ons hostel in Xi\\\'an kwam binnenlopen met de juiste treinkaartjes.
De treinkaartjes voor Lhasa (vanaf Chengdu) waren helaas ook al uitverkocht voor de komende 2 weken. Uiteindelijk hebben we besloten naar Lhasa te vliegen in drie uur (i.p.v. 48 uur met de trein). We missen hierdoor een mooie treinreis door de bergen, maar komen dan wel veel eerder in het veelbelovende Tibet aan.

In Beijing hebben we ons de laatste dagen goed vermaakt. Vrijdag zijn we naar het Zomerpaleis geweest en \\\'s avonds naar een Chinese opera. Voor dat laatste waren de verwachtingen hooggespannen, maar het viel behoorlijk tegen. Via Engelse ondertiteling konden we volgen wat er in het Chinees gezegd werd, maar al snel werd duidelijk dat er helemaal geen verhaal in de stukken zat. Ze hingen met losse dansjes en acts aan elkaar. De kostuums waren wel erg mooi en het was wel iets wat je in Beijing gedaan moet hebben, vonden we zelf.
Zaterdag hebben we de Lama Tempel bezocht. Hier waren we erg van onder de indruk. In het hele complex hing een ontzettend relaxte en gemoedelijke sfeer. Dit kwam zeker ook door de geur van wierook die er hing. Mensen staken wierook aan om de verschillende Boeddha\\\'s te eren. Niemand schreeuwde, er waren geen vervelende verkopers en iedereen liet elkaar zijn gang gaan om te knielen en bidden op zijn manier. We kwamen heel relaxed weer naar buiten!
Zaterdagavond zijn we nog naar het Houhai meer geweest en zondag hebben we geluierd in het park van de Temple of Heaven.

En nu dus Xi\\\'An. Xi\\\'An is een heel stuk kleiner dan Peking en erg overzichtelijk. De stad wordt omgeven door een stadsmuur en de kern wordt gevormd door een aantal grote, kruisende wegen. Met onze touristmap en de bus als ideaal vervoermiddel weten we ons uitstekend te redden!
De hoogtepunten tot nu toe: gister stonden we vroeg op om naar het Xingquin Palace Park te gaan. In dit park komen in de vroege morgen allerlei mensen (voornamelijk gepensioneerden) bijeen om samen te dansen. We hebben allereerst de kat uit de boom gekeken en foto\\\'s gemaakt, maar daarna gingen ook onze voetjes van de vloer. Eerst deden we mee met een soort tai chi, waarbij de pasjes steeds lastiger werden. Daarna hebben we gestijldansd met oude Chinese mannetjes. Dit was nog niet zo makkelijk, omdat we de dans niet kenden en de betreffende Chinezen ons niet goed duidelijk konden maken wat me moesten doen. We hadden uiteraard veel bekijks!

Xi\\\'An staat natuurlijk bekend om het Terracotta Leger. Omdat dit 40 km van de stad ligt, leek het ons handiger het leger met een tour te bezichtigen. Helaas hield dit in dat we samen met hordes andere touristen de toeristische plekken afgingen. Het voelde een beetje als een schoolreisje. Gelukkig maakte het leger veel goed: enorme hallen met duizenden opgegraven beelden, waarbij ieder beeld een andere uitdrukking heeft! Heel erg indrukwekkend!

Vanavond duiken we nog het nachtleven van Xi\\\'An in, voordat we morgen om 17.30 de (slaap!)trein naar Chengdu induiken.

Anoniem zei

Klinkt echt super allemaal!!

Succes met de treinreis!

xxx Heleen

Anoniem zei

Hey! Zien er weer goed uit, die foto's! Jammer dat de Chinese opera tegenviel.. Misschien scheelt het dat ik heel weinig verwachtingen had en dat de reisleider van tevoren het verhaal had verteld (zit er echt in)! Maar het blijft (zacht uitgedrukt) kattengejank ;-)
Vind het trouwens echt knap dat jullie alles zelf uitzoeken en regelen enzo! Lijkt me een drama als je niks kan lezen en verstaan.
Veel plezier nog! xxx

He Chicas,

Zo te horen gaat het allemaal lekker daar!! Ondanks vervelende mensen en onverklaarbare taal. Jullie maken zoveel vette dingen mee! m'n week bestaat inmiddels uit reisblogs bijhouden over de hele wereld en proberen niet jaloers te worden! Ben ook erg benieuwd naar jullie Tibet en Nepal avonturen straks! Geniet ervan! x roos

Hallo dan!

Waar zijn de weetjes gebleven? :)

groetjes!

Hallo wereldreizigers,
Wat leuk om jullie reis op deze manier te volgen, schitterende foto's en duidelijke, interessante beschrijvingen! Heel leuk om te lezen, volhouden dus :-) !